Foto: Therese Lærke
Derfor er denne tale interessant:
Brynhildr the Drags tale til World Pride’s Drag Night 2021 er interessant, fordi den formåede at skabe en overvældende fællesskabsfølelse blandt de tilstedeværende queer-personer til Drag Night, der alle har det tilfælles, at de i mange sammenhænge er marginaliserede i samfundet.
Talen er interessant, fordi den bryder med de forventninger, der er til en festtale. Talen går fra at være en festlig lejlighedstale til en politisk brandtale, idet Brynhildr bliver konfrontatorisk og begynder at skælde ud på sit publikum. Hun tillader sig at stille nogle krav til sit publikum, i stedet for blot at lade dem nyde kærlighedsfesten til World Pride. I forlængelse af det er det bemærkelsesværdigt, at publikum ikke reagerer negativt på dette genrebrud. Publikum hujer og klapper under hele talen, netop fordi Brynhildr italesætter en række problemer, der involverer det community, de marginaliserede queer-personer i rummet har.
Sidst i talen giver Brynhildr ordet til moderatoren, men i retur får hun spørgsmålet om, hvorfor det er vigtigt for hende at adressere netop disse problemer til World Pride. I Brynhildrs svar mærker man, at hun fortsat har meget på hjerte, og hun formår at engagere sit publikum på ny med sit svar. Denne struktur er atypisk for den klassiske talesituation, og derfor også et godt eksempel på, at talesituationer er dynamiske.
Den retoriske situation:
I sommeren 2021 blev der afholdt WorldPride i København, der havde til formål at fejre ligestilling, kunst og menneskerettigheder. WorldPride er en international festival, der har kørt siden år 2000, og ligesom ved EM, VM og De Olympiske Lege bliver WorldPride afholdt i en udvalgt værtsby. I 2021 var det København, der skulle lægge by til fejringen af LGBTQ+personer.
Ved Drag Night eventet den 20. august 2021 skulle en række drag queens performe, heriblandt Brynhildr the Drag, som er en kendt dansk drag queen. Begivenheden blev livetransmitteret til storbyer verdenen over gennem Time’s Out. Efter sin performance fik Brynhildr ordet, hvor hun greb muligheden for at holde en pause fra festlighederne og komme med en politisk brandtale. I talen mindede hun publikummet af queer-personer og allierede om, at kampen for ligestilling og frigørelse for LGBTQ+personer fortsat er langt fra målstregen.
Samtidigt var der i sommeren 2021 en stor debat om hadforbrydelser i Danmark. I Brynhildrs tale “When will you listen?” talte hun ind denne samfundsdebat, idet hun valgte at kaste lys på de minoriserede queer-personer, der fortsat oplever hadforbrydelser og diskrimination. Talen endte med at sige det usagte i den festlige fejring af diversitet og kønsidentiteter, hvilket formentligt er en del af forklaringen på, hvorfor den blev modtaget så godt i situationen.
Se talen på Instagram her
Se talerens kommentarer på talen her
For the last 50 years, our queer ancestors have shouted from the tops of their lungs, that we need to remember our queer siblings, within our fight for freedom. Our Queer siblings working the streets, our queer siblings in jail, without housing, without money. Do not forget our racialised queer siblings, our trans siblings, our queer siblings with disabilities! If our liberation is centered around the white middle-class who pass, we will never be free, because there is no liberation to be gained, within assimilation of the few. So I ask you again.
When will you listen?
When our liberation is lead by faces, that look like those who oppress us, we have failed. How can we dine at the rich man’s table, when his plates are served on the back and bones of the people we have oppressed. Our streets are flooded with the blood of our past, and we choose to turn a blind eye to the truth, so that we can sit at his table, and eat with his bloody forks and knives.
So when will you listen?
When we forget our community in the efforts to sit at the rich man’s table, we have failed our siblings, and our ancestors, who have fought for the rights we have today. So when will we start to listen to their words of wisdom? To center the most marginalized of our community? To learn from the black women, who have done the studies on intersectionality, done the writings, who have given us the answers to our liberation? When will we listen to them?! When will we move out of our egos, and our entitlement, and not just assimilate, but actually liberate every single one of us!
So when will we listen? To the history of our movement, to the voices of the past, and learn from them! It is time that we step out of our colonial entitlement, and address the pink elephant in the room. That while we wash the rich man’s dirty underwear in our rainbows, our community suffers below us. That the drops of rainbow water never will wash away our oppression, as long those leading seek out the validation of sitting at the rich man’s table! So I’ll ask again, When Will We Listen?
Host: Brynhildr! Brynhildr! You are making the whole community proud right now, thank you so much for doing that. Because Brynhildr, obviously this is important, but why is it so important to you?
It is important because I see my community everyday getting beat up at the Central Station and the pigs that are the police arrest them. I see my community suffer and so do I with them, I can’t leave my house without violence at my door, it is an everyday thing, so if we choose to celebrate and not be political our liberation will never be achieved. So I would like for all of you to remember a very special quote from Marsha P. Johnson and especially the people at Copenhagen Pride. You need to listen and learn: “There can be no celebration for some of us without the liberation of all of us”
Det siger retorikerne
Talen er på flere måder spændende og interessant. Vi finder det særligt bemærkelsesværdigt, at talen fik (og fortsat får) så god modtagelse til trods for, at Brynhildr brød med publikums forventninger til den festlige lejlighedstale. Denne form for genrebrud, hvor den fejrende tale bliver politisk, bliver ofte taget dårligt imod af publikum (som vi så det med Sofie Linde til Zulu Comedy Galla). Det lykkedes formentligt for Brynhildr at blive hyldet for udsagn som “if we choose to celebrate and not be political our liberation will never be achieved”, fordi hendes publikum formodentligt kun består af personer, der ligesom hende ønsker at frigøre alle queer-personer fra den undertrykkelse, de dagligt møder i samfundet.
Det er samtidig interessant hvor lidt Brynhildr bruger sig selv i talen. Gennem hele talen benytter hun sig af pronominerne ‘we’ og ‘our’ henholdsvis 19 og 23 gange, mens pronominer som ‘I’ og ‘my’ kun nævnes få gange til slut i talen. Talen tager hverken udgangspunkt i hendes egen modgang eller præstationer, men derimod i ‘the few’ og deres udfordringer. Brynhildr fungerer på den måde blot som et talerør for en større gruppe af queer-personer, som ikke bliver hørt, og som ikke har samme talemulighed som hende.
Brynhildrs valg om selv at træde i baggrunden for at give plads til de, som ikke bliver hørt, er dog ikke lig med, at hendes etos ikke bliver opbygget i talen. Hendes inddragelse af Marsha P. Johnson citatet “there can be no celebration for some of us without the liberation of all of us” er i høj grad med til at opbygge hendes etos i talen, særligt for det internationale publikum, som følger med på livestream. Marsha P. Johnson var en afroamerikansk transkønnet aktivist, som særligt i USA betragtes som LGBTQ+-bevægelsens Martin Luther King. Ved at inddrage hendes citat viser Brynhildr både stor global indsigt og forståelse for emnet samt en velvilje overfor det internationale publikum, hvilket styrker hendes troværdighed som taler ved denne store begivenhed.